Képességfejlesztő területek

A figyelem az emberi tapasztalásban kiemelt szerepet tölt be, mert ez az a képesség, mellyel bizonyos információk részleteit kiemelésre kerülnek, és ezzel egy időben más információk figyelmen kívül maradnak. 

Az agyunkban sok olyan szűrőt találunk, amelyek különböző dimenziók mentén értékelik és válogatják a bejövő információkat. A sok kis szűrő végső összegeként jön létre az, amit figyelemnek nevezünk.

A figyelem fajtái:

  • spontán (akaratlan) figyelem
  • automatikus figyelem
  • kitartó figyelem

Miért fontos a figyelem fejlesztése? 

A Figyelem részben valamennyi játék az aktív gondolkodásra és a folyamatos koncentrálásra késztet. A játékos feladatokkal növelhető a szándékolt figyelem képessége. A játék élvezetessége miatt a gyermek valószínű több időt tölt el egy-egy feladattal, ezáltal folyamatosan fejlődik a figyelem terjedelme, tartóssága, megoszlása. A feladatok játékos köntösének köszönhetően kedvező hatással lehet a figyelemzavarral küzdő gyermekek számára is. 

Az emlékezet olyan képesség, melynek feladata az információk, az élmények tárolása, megőrzése és előhívása. Az emlékezés folyamatának három fázisa van: a kódolás, a tárolása és az előhívás.

Megkülönböztetünk rövid és hosszú távú emlékezetet.

A rövid távú emlékezet néhány másodpercig, kis mennyiségű információ tárolására képes, mely lehetővé teszi az információk vizuális-téri, szaglási, tapintási és verbális tárolását. 

A hosszú távú emlékezet lehetővé teszi a nagyobb mennyiségű információk hosszú időn keresztüli tárolását, melynek nincs kapacitási korlátja.

Miért fontos az emlékezet fejlesztése?

Kisiskoláskorban az emlékezet szerveződése, minősége jelentősen változik az óvodáskorhoz képest, növekszik a terjedelme és az emlékezeti stratégiák fejlődnek. Megkönnyíti a felidézést a kategoriális gondolkodás, amely elősegíti abban a gyermeket, hogy az információk akaratlagos tárolására, előhívására minél jobban képesek legyenek.  Az Emlékezet c. fejezetben a feladatok az emlékezet fejlesztését szolgálják.

A legmagasabb szintű megismerési (kognitív) folyamat a gondolkodás. A gondolkodást a megismerő tevékenységek határozzák meg. A gondolkodás teszi lehetővé az ember számára a beszéd, a fogalmak elsajátítását; a szabályok megfogalmazását; a problémák megoldását és a következések levonását.  

A gondolkodásnak két formája különböztethető meg: a deduktív és az induktív.

 

Miért fontos a gondolkodás fejlesztése? 

Jól fejlett gondolkodásra szükség van ahhoz, hogy mindennapjainkban hatékonyan tudjunk ellátni a feladatainkat, a gyermekek pedig örömüket leljék a gondolkodást igénylő feladatok megoldásában.

Források: 

  • Rita L. Atkinson- Richard C. Atkinson- Edward E. Smith- Daryl J. Bem- Susan Nolen- Hoeksema- Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 2005.
  • https://www.jgypk.hu  (2021.11.26.)
© 2021. OkosTóni 4032 Debrecen, Egyetem tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el