Képességfejlesztő területek
A figyelem az emberi tapasztalásban kiemelt szerepet tölt be, mert ez az a képesség, mellyel bizonyos információk részleteit kiemelésre kerülnek, és ezzel egy időben más információk figyelmen kívül maradnak.
Az agyunkban sok olyan szűrőt találunk, amelyek különböző dimenziók mentén értékelik és válogatják a bejövő információkat. A sok kis szűrő végső összegeként jön létre az, amit figyelemnek nevezünk.
A figyelem fajtái:
- spontán (akaratlan) figyelem
- automatikus figyelem
- kitartó figyelem
Miért fontos a figyelem fejlesztése?
A Figyelem részben valamennyi játék az aktív gondolkodásra és a folyamatos koncentrálásra késztet. A játékos feladatokkal növelhető a szándékolt figyelem képessége. A játék élvezetessége miatt a gyermek valószínű több időt tölt el egy-egy feladattal, ezáltal folyamatosan fejlődik a figyelem terjedelme, tartóssága, megoszlása. A feladatok játékos köntösének köszönhetően kedvező hatással lehet a figyelemzavarral küzdő gyermekek számára is.
Az emlékezet olyan képesség, melynek feladata az információk, az élmények tárolása, megőrzése és előhívása. Az emlékezés folyamatának három fázisa van: a kódolás, a tárolása és az előhívás.
Megkülönböztetünk rövid és hosszú távú emlékezetet.
A rövid távú emlékezet néhány másodpercig, kis mennyiségű információ tárolására képes, mely lehetővé teszi az információk vizuális-téri, szaglási, tapintási és verbális tárolását.
A hosszú távú emlékezet lehetővé teszi a nagyobb mennyiségű információk hosszú időn keresztüli tárolását, melynek nincs kapacitási korlátja.
Miért fontos az emlékezet fejlesztése?
Kisiskoláskorban az emlékezet szerveződése, minősége jelentősen változik az óvodáskorhoz képest, növekszik a terjedelme és az emlékezeti stratégiák fejlődnek. Megkönnyíti a felidézést a kategoriális gondolkodás, amely elősegíti abban a gyermeket, hogy az információk akaratlagos tárolására, előhívására minél jobban képesek legyenek. Az Emlékezet c. fejezetben a feladatok az emlékezet fejlesztését szolgálják.
A legmagasabb szintű megismerési (kognitív) folyamat a gondolkodás. A gondolkodást a megismerő tevékenységek határozzák meg. A gondolkodás teszi lehetővé az ember számára a beszéd, a fogalmak elsajátítását; a szabályok megfogalmazását; a problémák megoldását és a következések levonását.
A gondolkodásnak két formája különböztethető meg: a deduktív és az induktív.
Miért fontos a gondolkodás fejlesztése?
Jól fejlett gondolkodásra szükség van ahhoz, hogy mindennapjainkban hatékonyan tudjunk ellátni a feladatainkat, a gyermekek pedig örömüket leljék a gondolkodást igénylő feladatok megoldásában.
Források:
- Rita L. Atkinson- Richard C. Atkinson- Edward E. Smith- Daryl J. Bem- Susan Nolen- Hoeksema- Pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 2005.
- https://www.jgypk.hu (2021.11.26.)